Bouwgroepen
De leerlingen op onze school zijn verdeeld over drie bouwgroepen. Onderbouw (groep 1 en 2), middenbouw (groep 3, 4 en 5) en bovenbouw (groep 6, 7 en 8).
Wij werken in alle bouwen vanuit het principe van 1-Zorgroute. Binnen alle jaargroepen krijgen de leerlingen de lesstof gedifferentieerd, op drie niveaus, aangeboden: verlengde instructie, basisinstructie en verkorte instructie. Wij stellen duidelijke tussendoelen, zodat wij goed weten wat uw kind op een bepaalde leeftijd of in een bepaalde groep ongeveer moet kunnen en weten.
Peuters
Het motto van de peuterschool is ‘Spelenderwijs naar de basisschool’. De kern van onze aanpak is kinderen laten spelen. Spel is belangrijk. Door te spelen leren kinderen veel over zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Wij bieden kinderen graag een uitdagende, veelzijdige en veilige omgeving. Kinderen die zich veilig en geborgen voelen, kunnen zich goed ontwikkelen. Vanuit die positie durven zij de wereld te ontdekken, initiatieven te nemen en veel te ervaren.
Vaardigheden
Al spelend leren kinderen ook vaardigheden die zij nodig hebben op de basisschool, zoals luisteren, vertellen, zingen, bewegen en knutselen.
Groep 1 en 2
- In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan naar school gaan. Er is aandacht voor regelmaat en rituelen.
- Leren gebeurt met behulp van spel, ontwikkelingsmateriaal en een rijk taalaanbod.
- De kinderen spelen en werken aan tafels en in hoeken, bijvoorbeeld de huishoek en de bouwhoek.
- In groep 2 beginnen de voorbereidingen op het leren lezen, schrijven en rekenen.
- Het voorbereidend rekenen is verpakt in herkenbare verhaaltjes; het aanbieden van letters gebeurt met klank, gebaar en visuele ondersteuning.
- De kinderen leren samen te werken en samen te spelen, maar ook om dat alleen te doen.
Groep 3
- In groep 3 begint het leren met taal, rekenen en schrijven in het schrift. Wij verwachten meer van de kinderen m.b.t. zelfstandigheid, taakaanpak en werkhouding. Ook moeten zij langer stilzitten en zich langer concentreren.
- De kinderen leren lezen. Medio groep 3 kennen zij alle letters en aan het einde van het schooljaar moeten zij een verhaaltje kunnen lezen.
- Bij rekenen leren wij optellen en aftrekken met getallen tot 20, splitsen van getallen tot en met 20, ruimtelijk inzicht en bewerkingen uitvoeren met behulp van de getallenlijn.
- We starten ook met leren schrijven.
Groep 4
- De kinderen leren om doorlopende zinnen binnen een context te lezen en te begrijpen (voortgezet technisch lezen).
- We starten met spelling en bij taal is aandacht voor zinsopbouw en woordenschat.
- Rekenen gaat nu met optellen en aftrekken tot 100, met en zonder tientaloverschrijding, tafels komen aan bod en we leren klokkijken.
Groep 5
- In groep 5 lezen de kinderen langere verhalen en boeken met complexe zinnen. Leesbegrip is essentieel om de teksten bij andere vakken te begrijpen.
- Taalkundige vraagstukken worden moeilijker, we breiden de woordenschat verder uit en de kinderen moeten spellingregels kunnen toepassen.
- Rekenen gaat nu met optellen en aftrekken tot 1000, de kinderen kennen de tafels t/m 10 en ze beginnen met delen; klokkijken breiden wij uit met het leren van digitale tijden en tijdsbesef.
- Aardrijkskunde en geschiedenis (zaakvakken) maken deel uit van het lesaanbod. We starten met de topografie (Nederland).
Groep 6
- Bij taal blijven spelling en grammatica belangrijk en tekstbegrip wordt intensief geoefend.
- Bij rekenen komen staartdelingen en breuken aan bod.
- De topografie van Nederland en Europa wordt behandeld en geoefend.
- De kinderen moeten een werkstuk maken, een spreekbeurt of een boekbespreking houden.
Groep 7
- De kinderen krijgen wat meer huiswerk.
- Rekenen breiden we uit met sommen over oppervlakte en inhoud; de kinderen rekenen met kommagetallen en percentages en complexe bewerkingen met grote getallen.
- Ze leren taalkundig en redekundig ontleden. Spelling blijft ook belangrijk.
- De topografie van Europa en een deel van de wereld komt aan bod.
- De kinderen moeten één of meerdere werkstukken maken, een spreekbeurt en een boekbespreking houden.
- Vanaf groep 7 bieden we Engels aan.
Groep 8
- Bij taal en rekenen wordt de stof uitgediept en moeilijker.
- Het tempo gaat omhoog: de kinderen krijgen meer opgaven in minder tijd.
- De topografie van de wereld wordt behandeld.
- Aardrijkskunde en geschiedenis pakken wij vooral op aan de hand van thema’s.
- In groep 8 maken de kinderen een werkstuk en houden zij een spreekbeurt en een boekbespreking.
- Het huiswerk neemt toe als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Gym
Alle kinderen krijgen gymnastiek.
In groep 1 en 2 geven de leerkrachten, een keer per week, zelf bewegingsonderwijs en op vrijdag krijgen zij kleutergym van een vakleerkracht. Op de andere dagen krijgen zij spellessen.
De groepen 3 t/m 8 krijgen gymnastieklessen in de gymzaal van de Helen Parkhurstschool aan de Baambruggestraat. Bij mooi weer gymmen de kinderen buiten. Gymnastiek is een verplicht vak. Als uw kind niet kan meedoen aan de les, verwachten wij een briefje van de ouders. Gym en bewegen zijn belangrijk voor de algehele conditie en gezondheid van de kinderen.
De leerlingen nemen gymkleding mee van thuis op de gymdagen.
Als de gym aan het begin of einde van de dag valt, begint uw kind ca. 10 minuten eerder of is het ca. 10 minuten later vrij. Dit heeft te maken met het omkleden voor of na de gymles.
Vaardigheden
Al spelend leren kinderen ook vaardigheden die zij nodig hebben op de basisschool, zoals luisteren, vertellen, zingen, bewegen en knutselen.
- In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan naar school gaan. Er is aandacht voor regelmaat en rituelen.
- Leren gebeurt met behulp van spel, ontwikkelingsmateriaal en een rijk taalaanbod.
- De kinderen spelen en werken aan tafels en in hoeken, bijvoorbeeld de huishoek en de bouwhoek.
- In groep 2 beginnen de voorbereidingen op het leren lezen, schrijven en rekenen.
- Het voorbereidend rekenen is verpakt in herkenbare verhaaltjes; het aanbieden van letters gebeurt met klank, gebaar en visuele ondersteuning.
- De kinderen leren samen te werken en samen te spelen, maar ook om dat alleen te doen.
Groep 3
- In groep 3 begint het leren met taal, rekenen en schrijven in het schrift. Wij verwachten meer van de kinderen m.b.t. zelfstandigheid, taakaanpak en werkhouding. Ook moeten zij langer stilzitten en zich langer concentreren.
- De kinderen leren lezen. Medio groep 3 kennen zij alle letters en aan het einde van het schooljaar moeten zij een verhaaltje kunnen lezen.
- Bij rekenen leren wij optellen en aftrekken met getallen tot 20, splitsen van getallen tot en met 20, ruimtelijk inzicht en bewerkingen uitvoeren met behulp van de getallenlijn.
- We starten ook met leren schrijven.
Groep 4
- De kinderen leren om doorlopende zinnen binnen een context te lezen en te begrijpen (voortgezet technisch lezen).
- We starten met spelling en bij taal is aandacht voor zinsopbouw en woordenschat.
- Rekenen gaat nu met optellen en aftrekken tot 100, met en zonder tientaloverschrijding, tafels komen aan bod en we leren klokkijken.
Groep 5
- In groep 5 lezen de kinderen langere verhalen en boeken met complexe zinnen. Leesbegrip is essentieel om de teksten bij andere vakken te begrijpen.
- Taalkundige vraagstukken worden moeilijker, we breiden de woordenschat verder uit en de kinderen moeten spellingregels kunnen toepassen.
- Rekenen gaat nu met optellen en aftrekken tot 1000, de kinderen kennen de tafels t/m 10 en ze beginnen met delen; klokkijken breiden wij uit met het leren van digitale tijden en tijdsbesef.
- Aardrijkskunde en geschiedenis (zaakvakken) maken deel uit van het lesaanbod. We starten met de topografie (Nederland).
Groep 6
- Bij taal blijven spelling en grammatica belangrijk en tekstbegrip wordt intensief geoefend.
- Bij rekenen komen staartdelingen en breuken aan bod.
- De topografie van Nederland en Europa wordt behandeld en geoefend.
- De kinderen moeten een werkstuk maken, een spreekbeurt of een boekbespreking houden.
Groep 7
- De kinderen krijgen wat meer huiswerk.
- Rekenen breiden we uit met sommen over oppervlakte en inhoud; de kinderen rekenen met kommagetallen en percentages en complexe bewerkingen met grote getallen.
- Ze leren taalkundig en redekundig ontleden. Spelling blijft ook belangrijk.
- De topografie van Europa en een deel van de wereld komt aan bod.
- De kinderen moeten één of meerdere werkstukken maken, een spreekbeurt en een boekbespreking houden.
- Vanaf groep 7 bieden we Engels aan.
Groep 8
- Bij taal en rekenen wordt de stof uitgediept en moeilijker.
- Het tempo gaat omhoog: de kinderen krijgen meer opgaven in minder tijd.
- De topografie van de wereld wordt behandeld.
- Aardrijkskunde en geschiedenis pakken wij vooral op aan de hand van thema’s.
- In groep 8 maken de kinderen een werkstuk en houden zij een spreekbeurt en een boekbespreking.
- Het huiswerk neemt toe als voorbereiding op het voortgezet onderwijs.
Gym
Alle kinderen krijgen gymnastiek.
In groep 1 en 2 geven de leerkrachten, een keer per week, zelf bewegingsonderwijs en op vrijdag krijgen zij kleutergym van een vakleerkracht. Op de andere dagen krijgen zij spellessen.
De groepen 3 t/m 8 krijgen gymnastieklessen in de gymzaal van de Helen Parkhurstschool aan de Baambruggestraat. Bij mooi weer gymmen de kinderen buiten. Gymnastiek is een verplicht vak. Als uw kind niet kan meedoen aan de les, verwachten wij een briefje van de ouders. Gym en bewegen zijn belangrijk voor de algehele conditie en gezondheid van de kinderen.
De leerlingen nemen gymkleding mee van thuis op de gymdagen.
Als de gym aan het begin of einde van de dag valt, begint uw kind ca. 10 minuten eerder of is het ca. 10 minuten later vrij. Dit heeft te maken met het omkleden voor of na de gymles.
Format voor groepspagina > Kirsten zal hiervoor nog een opzet maken > volgt